Kun je net als wij niet wachten op dé enige echte assistentendag?
Bekijk hier het programma!
Ontvangst en bezoek Standby Expo
Opening van de dag
Anke van Luijt, Trainer/Consultant Onbewuste Beeldvorming, Maniera
Voeding in de mondzorg praktijk
Waarom voeding thuis hoort in de mondzorg praktijk? Dat hoor je tijdens deze lezing! Het doel? De patiënt helpen naar een schone mond en gezond tandvlees voor een zo goed mogelijke gezondheid en een fit lichaam. Om dit doel te bereiken wil je alle middelen die je hebt inzetten zodat je de patiënt zo goed mogelijk kunt begeleiden en adviseren. Dat voeding daar een bijzonder grote rol in kan spelen wordt steeds duidelijker. Oergezonde mond geeft je tijdens deze unieke lezing relevante informatie over het belang van voeding in de mondzorg praktijk.
Tijdens de lezing wordt je bewust van de relatie tussen het immuunsysteem, de mond- en de algehele gezondheid. De invloed is enorm: leefstijl bepaalt voor ongeveer 85% of chronische ziekten, een hoge bloeddruk of parodontitis zich ontwikkelen. En het loont als de patiënt hier mee aan de slag gaat: naast een gezonde mond zal deze zich beter, fitter, gezonder en gelukkiger voelen.
Tijdens deze lezing leer je meer over:
Yvonne Kort, mondhygiënist en oprichter van Mond & Leefstijl
Integrale tandheelkunde – de relatie tussen mond en lichaam
Het klinkt soms een beetje cliché, maar alle onderdelen van je lichaam zijn met elkaar verbonden. En toch zien we in de tandheelkundige gezondheidszorg vaak dat een ‘comprehensive’, integrale visie ontbreekt. Integraal denken betekent dat we niet alleen naar de tanden, kiezen, tandvlees en mond kijken, maar naar de algehele gezondheid. Wie veel groente en fruit eet, veel beweegt, niet rookt en matig tot geen alcohol drinkt, loopt minder risico op aandoeningen en ziektes. Dat geldt voor heel je lijf, dus ook je gebit. Maar zelfs als je op je gezondheid let, kunnen lichamelijke klachten toch een effect hebben op je gebit. En andersom.
Tijdens deze lezing maak je kennis met integrale tandheelkunde. Je leert een aantal basisbegrippen en gedachten, en afwijkingen in het gebit te herkennen en te koppelen aan eventuele algehele medische problematiek.
Jasper Thoolen, tandarts
Lunchpauze en bezoek Standby Expo
Mondzorg bij kwetsbare ouderen
Lotte Paping, tandarts, Lassus Tandartsen Oisterwijk
Tandartsassistent bondgenoot van de angstige patiënt?!
De rol van een tandartsassistent is veel groter dan je denkt als het gaat om tandartsangst in de praktijk. Hoe kun je angst herkennen en hoe ga je er vervolgens mee om? Waarom is jouw rol zo belangrijk? Tijdens deze lezing krijg je praktische tips, handige tricks en do’s & don’ts.
Na het volgen van deze lezing heb je geleerd dat:
Ilse Vaessen, tandartsangst begeleider – opleider, Beginnen met Overwinnen & De Lieve Tandarts
Hoe kun jij de motivatie van de patiënt vergroten?
Patiënten motiveren om goed voor hun eigen mond te zorgen. Dat lijkt heel simpel, maar veel mondzorgverleners voelen dagelijks frustratie als hun adviezen door patiënten niet worden opgevolgd. Denk maar aan die puber in je stoel die het niet voor elkaar krijgt om beter te poetsen. Of aan die ene patiënt die steeds terugkomt met ontstoken tandvlees bij haar brug omdat ze vergeet dagelijks te ragen. Terwijl je opnieuw je adviezen herhaalt, weet je eigenlijk al dat je deze patiënten de volgende keer met exact dezelfde problemen ziet.
Hoe krijg je jouw patiënten zo ver dat ze de adviezen opvolgen en hun gedrag veranderen? En dan niet voor een week of 2, maar voor langere termijn. Dat ze begrijpen dat ze het niet ‘voor de tandarts’ doen, maar voor zichzelf. Díe snaar wil je raken.
Deze lezing geeft je inzicht en handvatten om de motivatie van de patiënt te vergroten en hun gedrag te veranderen. Intrinsieke motivatie is een belangrijke voorspeller van toekomstig (lange termijn) gedrag en staat daarom centraal.
Stijn van Merendonk, expert in Motivational Interviewing
De kracht van een gastvrije tandartspraktijk
Ben jij zelf weleens patiënt? Dan weet je waarom gastvrijheid in de zorg belangrijk is. Gastvrij werken is niet voorbehouden aan hotels of restaurants. Integendeel! Juist in de zorg is het essentieel om iedere patiënt met oprechte aandacht te benaderen en het gevoel te geven dat zij/hij welkom en veilig is.
In de praktijk, de waan van iedere dag en onder druk van onze volle agenda’s ‘vergeten’ we soms hoe belangrijk hartelijkheid is. En wat gastvrij werken oplevert. Voor de patiënt, voor de praktijk maar vooral ook voor onszelf! Alle reden dus om eens bij stil te staan bij iets wat misschien wel heel vanzelfsprekend lijkt, maar stiekem vaak best moeilijk is.
In deze interactieve lezing gaat Pauline Sterenborg dieper in op het thema ‘gastvrijheid in de tandartspraktijk’. Wat is het precies? Waarom is het belangrijk? En hoe ben jij gastvrij in jouw praktijk? Je krijgt praktische tips en handvatten die je direct in je eigen praktijk kunt toepassen.
Pauline Sterenborg, tandarts, trainer en coach, Gastvrijheid in Bedrijf
Afsluiting van de dag
Anke van Luijt, Trainer/Consultant Onbewuste Beeldvorming, Maniera
Einde programma